Usein kysytyt kysymykset

Rekisteröityminen ja Oma riista -tunnus

Miten luon itselleni Oma riista -tunnukset?

Tunnukset luodaan Oma riista -palvelun verkkosivuilla https://oma.riista.fi.

Keskellä sivua on ”Luo Oma riista -tunnus” -painike. Antamalla sähköpostiosoitteesi aukeavaan kenttään ja painamalla ”Aloita rekisteröityminen” saat aktivointiviestin sähköpostiisi. Sähköpostissa olevaa linkkiä klikkaamalla pääset tunnistautumisessa eteenpäin.

oma-riista-ukk-luo-tunnus

Miten saan käyttööni Oma riista -mobiilisovellukseen kirjautumiseen tarvittavat tunnukset?

Oma riista -mobiilisovelluksen tunnukset ovat samat kuin Oma riista -tunnukset.

Jotta voit ottaa Oma riista -mobiilisovelluksen käyttöön, sinun tulee ensin luoda itsellesi tunnus Oma riista -palvelun verkkosivuilla sekä sen jälkeen ladata Oma riista -mobiilisovellus omasta sovelluskaupastasi;

Rekisteröitymisviestissä olevan linkin klikkaaminen vie minut takaisin etusivulle, mitä tehdä?

Joidenkin (vanhempien) tietokoneiden sähköpostiohjelmat tai selaimet eivät osaa käsitellä rekisteröintiviestissä olevaa pitkää linkkiä oikein.

Tällöin sinun pitää valita koko kyseinen linkki hiirellä, sekä kopioida ja sijoittaa se selaimen osoiteriville. Katso kuva alla.

Näin sinun pitäisi päästä jatkamaan rekisteröintiä sivulle, jonka yläreunassa lukee isoilla kirjaimilla ”Oma.riista.fi -käyttöehtojen hyväksyminen”.

oma-riista-ukk-rekisterointilinkki

Mikä on käyttäjätunnukseni?

Käyttäjätunnuksesi on sähköpostiosoite, jota käyttäen rekisteröidyit Oma riista -palveluun.

Sähköpostiosoitteeni on vaihtunut, mitä teen?

Jos olet vaihtanut sähkopostiosoitetta tai olet unohtanut tunnuksena käyttämäsi sähköpostiosoitteen, voit helposti luoda uuden käyttäjätunnuksen rekisteröitymällä palveluun uudestaan.

Aloita rekisteröityminen Oma riista -palvelun etusivulla painamalla ”Luo Oma riista -tunnus” -painiketta.

Uudelleenrekisteröinnin jälkeenkin kaikki aiemmin kirjaamasi tiedot säilyvät, sillä käyttäjätili on sidottu henkilötunnukseesi.

Olen unohtanut salasanani, mitä teen?

Unohtuneen salasanan palautuslinkin voit tilata sähköpostiisi osoitteesta https://oma.riista.fi/#/password/recover.

Huom. Sähköpostiin tuleva palautuslinkki on voimassa kaksi tuntia sen tilaamisesta.

Mistä saan alaikäiselle lapselleni Oma riista -tunnukset?

Yli 15-vuotiaan alaikäisen lapsen tunnistautuminen tapahtuu joko pankkitunnusten tai puhelimen mobiilivarmenteen avulla.

Mobiilivarmenteen voi hankkia, jos puhelinliittymä on vanhemman nimissä, mutta liittymän haltijana on mainittu alaikäinen henkilö. Asioikaa yhdessä matkapuhelinoperaattorin kanssa asian selvittämiseksi. Mukaan kannattaa ottaa sekä huoltajan että nuoren henkilöllisyystodistukset.

Sama periaate koskee pankkien verkkopankkitunnuksia. Alle 15-vuotias ei voi tällä hetkellä käyttää Oma riista -palvelua.

Oma riista -palvelun käyttäminen

Miksi mobiilisovellukseni ei tallenna kirjausta?

Tarkista, että annoit sovellukselle oikeuden käyttää sijaintitietoa.

Miksi verkkopalvelu ei tallenna kirjaustani?

Mikäli Tallenna -painike on ”harmaana”, jokin pakollinen tieto puuttuu.

Tarkista, että klikkasit kartalle sijainnin ja päivämäärä ja kellonaika on annettu.

Mitä toimintoja löytyy verkkopalvelusta ja mitä mobiilisovelluksesta?

 Ominaisuus Verkkopalvelu
(oma.riista.fi)
Mobiilisovellus
(Android, iOS, WindowsPhone)
Palveluun rekisteröityminen x
Salasanan muuttaminen x
Pitää henkilökohtaista riistapäiväkirjaa x x
Riistasaaliin kirjaaminen x x
Lakisääteisen saalisilmoituksen tekeminen
(pl. luvanvaraiset hirvieläimet)
x
Nähdä omien pyyntilupien tilanteen x
Riistahavainnon kirjaaminen x x
Sähköinen metsästyskortti  x x
Ladattava todistus riistanhoitomaksun suorittamisesta x
Ladattava riistanhoitomaksun tilisiirtolomake x
Ladattava todistus ulkomaanjahteja varten
(englanti, saksa)
x
Metsästysseurojen ominaisuudet:
metsästysalueen määrittely, jäsenlistat, saalistilasto
x
Hirvenmetsästyksen aikana kerättävä tieto Lupatiedot ja luvan seuranta, riistatiedon keruu ja käsittely, Luonnonvarakeskuksen luomat raportit hirvitiedoista Riistatiedon keruu
SRVA-tapahtumatietojen kirjaaminen Pilotissa v 2016 (Varsinais-Suomi, Keski-Suomi) Tietojen keruu, pilotissa v 2016

Missä palveluissa Oma riista -tunnusta voi käyttää?

Miksi saan sähköpostiini muistutusviestejä?

Oma riista -palvelu lähettää käyttäjille automaattisesti sähköpostitse muistutusviestejä käyttäjän riistalokiinsa kirjaamista saaliista, joista pitää lain tai asetuksien mukaan tehdä saalisilmoitus.

Muistutusviestit lähetetään seuraavissa tapauksissa:

  • Jos saalis on merkitty ajankohtaan, jossa on metsästyskausi voimassa metsäkauriille, hallille ja karhulle.
  • Näiden lisäksi lähtee aina sähköposti, jos laji on itämerennorppa, halli, euroopanmajava, metsäkauris, saukko, ilves, karhu, susi tai ahma.
  • Saaliin sijainnin täytyy olla jonkin RHY:n alueella - eli ulkomailla saaduista saaliista ei pyydetä saalisilmoitusta.
  • Jos saalis on kirjattu palveluun saaduksi pyynti- tai poikkeuslupanumerolla, niin muistutusta ei lähetetä.
  • Ennen 1.8.2014 kirjatuista saaliista ei lähde muistutusta.

Miksi en saa sähköposteja tulemaan perille Oma riistasta?

  • Onko sähköpostissasi riittävästi vapaata tilaa? Yleisimmät postilaatikot, joissa postilaatikko täyttyy useimmiten ovat luukku.com, netti.fi, netikka.fi, kolumbus.fi, phnet.fi, elisanet.fi, jippii.fi, pp.nic.fi, saunalahti.fi ja suomi24.fi.
  • Katso, menikö saapunut viesti roskapostikansioon.
  • Jos käytät yrityksen sähköpostilaatikkoa, yrityksen roskapostisuodatin saattaa poistaa viestin ennen kuin se tulee sinun laatikkoosi. Esimerkiksi gmail.com -sähköpostin viestit kulkevat perille asti, ja siinä on riittävästi tilaa.

Miten raportoidaan hirvikaadot ja -havainnot

Osakas (eli metsästysseura) päättää kerääkö tietoja (raportoida)  Oma riista -palvelussa vai paperilla. Osakkaan ryhmät raportoivat kaikki samalla tavalla.

Miksei Oma riista -mobiilisovelluksessa tekemäni havaintoilmoitus tule näkyviin seurani metsästyksenjohtajalle?

  • Sinun täytyy ensin hyväksyä oman seurasi jäsenkutsu Oma riista -palvelussa? (https://oma.riista.fi --> OMAT TIEDOT --> Seurojen jäsenkutsut --> Hyväksy jäsenyys)
  • Kuulutko seurasi Oma riista -hirviryhmään?
  • Onko havaintopaikka seuran metsästysalueella? Esimerkiksi isolle tielle merkattu havainto ei tule seuralle asti, koska tiealue ei kuulu seuran metsästysmaihin.
  • Onko täppä Hirvenmetsästyksen yhteydessä -kohdassa?
  • Onko sinulla uusin versio Oma riista -mobiilissovelluksesta?
  • Onko Oma riista -mobiilisovelluksessasi automaattinen synkronointi päällä? (Asetukset --> Synkronointi --> Automaattinen)
  • Onko puhelimesi päällä ja kytkettynä puhelinverkkoon?
  • Muuta: Havaintoja hirvenmetsästyksen yhteydessä voidaan kirjata hirvieläimistä ja suurpedoista. Suurpetohavainnot eivätkuitenkaan automaattisesti välity Tassu-palveluun tai suurpetoyhdyshenkilön tietoon, vaan suurpetoyhdyshenkilölle on ilmoitettava erikseen, ja hän kirjaa havainnot Tassuun.

Miksei Oma riista -mobiilisovelluksessa tekemäni hirven tai peuran kaatoilmoitus tule näkyviin seurani metsästyksenjohtajalle?

  • Oletko hyväksynyt ensin seurasi jäsenkutsun Oma riista -palvelussa? (https://oma.riista.fi --> OMAT TIEDOT --> Seurojen jäsenkutsut --> Hyväksy jäsenyys)
  • Kuulutko seurasi Oma riista hirvi- tai peuraryhmään?
  • Onko saaliin kaatopaikka seuran metsästysalueella? Esimerkiksi isolle tielle merkattu kaatopaikka ei tule seuralle asti, koska tiealue ei kuulu seuran metsästysmaihin.
  • Onko Suomen riistakeskuksen luvalla -kohta jätetty tyhjäksi?
  • Onko sinulla uusin versio Oma riista -mobiilisovelluksesta?
  • Onko Oma riista -mobiilisovelluksessa automaattinen synkronointi päällä: Asetukset --> Synkronointi --> Automaattinen.
  • Onko puhelin päällä ja kytkettynä puhelinverkkoon?

Oma riista -palvelussa näkyvät tiedot

Kuka voi nähdä Oma riista -palveluun kirjaamiani tietoja?

Riistalokiin kirjaamasi tiedot, saaliit ja havainnot näkyvät lähtökohtaisesti yksityiskohtaisesti vain ja ainoastaan sinulle. Niitä ei voi tarkastella kukaan muu.

Alueelliset saalismäärät -raportin kautta näkyvät riistakeskuksen alueiden ja riistanhoitoyhdistysten tasolla eläinlajikohtaiset saalismäärät.

Lakisääteisten saalisilmoitusten tiedot ovat luonteeltaan julkisia, jolloin esimerkiksi riistakeskukselle ilmoittamasi karhusaalis näkyy julkisella Karhusaaliit-sivulla.

Kuten palvelun rekisteriselosteessa on kerrottu, Suomen riistakeskus voi luovuttaa tutkimustarkoituksiin palveluun kerääntyvää dataa, mutta tällöinkään ei välitetä tietoa siitä, kuka saaliin tai havainnon on tehnyt.

Milloin maksettu riistanhoitomaksu näkyy Oma riista -palvelussa?

Riistanhoitomaksusi päivittyy Oma riista -palveluun muutaman päivän viiveellä. Normaalin pankkien välisen siirtoviiveen lisäksi tiedot vaativat päivittyäkseen öisen siirtoajon Metsästäjärekisteristä Oma riista -palveluun. Suorituksen pitäisi näkyä viikon sisällä maksun maksamisesta.

Tarkista myös Oma riista -mobiilisovelluksesi asetuksista, että käytössä on automaattinen synkronointi, tai kirjaudu vaihtoehtoisesti uudelleen Oma riista -mobiilisovellukseen tietojen päivittämiseksi.

Maksun suorittamista koskeviin tiedusteluihin vastaa Metsästäjärekisteri, puh. 029 431 2002 (arkisin klo 8-18), s-posti: metsastajarekisteri@innofactor.com.

Miksi Oma riista -palvelussa näkyy kesä-heinäkuussa kaksivuotinen metsästyskortti? Eikö metsästyskortti ole voimassa vuoden kerrallaan?

Jos sekä kuluvan että tulevan metsästyskauden riistanhoitomaksut on maksettu, voi metsästyskortti näkyä kesä-heinäkuussa hetkellisesti kaksivuotisena.

Esimerkiksi ampumakoetta suorittaessa pitää joko kuluvan tai tulevan kauden riistanhoitomaksu olla suoritettu.

Olen suorittanut riistanhoitomaksun seuraavalle metsästysvuodelle, mutta minulla ei ole tällä hetkellä metsästyskorttia. Voinko osallistua ampumakokeeseen?

Ampumakokeen voi suorittaa heti riistanhoitomaksun maksamisen jälkeen. Muistathan kuitenkin, että riistanhoitomaksun maksaminen päivittyy Oma riista -palveluun muutaman päivän viiveellä.

Missä voin tehdä markkinointi- ja osoitteenluovutuskiellon.

Ota yhteyttä Metsästäjärekisteriin numeroon 029 431 2002 (ark 8-18) tai sähköpostilla osoitteeseen metsastajarekisteri@innofactor.com. Metsästäjärekisteri voi laittaa tietojenluovutuskiellon voimaan.

Miksi tutkinnon suorituspäiväni on merkittu vuodelle 1990, vaikka suoritin tutkinnon aiemmin?

Metsästäjärekisteri alkoi arkistoida metsästäjien tutkintopäiviä vuoden 1990 kesäkuusta alkaen. Jos olet suorittanut tutkinnon ennen kesäkuuta 1990, näkyy sinulla päivämäärä tuolta ajalta, koska oikeata päivämäärää ei ole tiedossa

Miten voin vaihtaa riistanhoitoyhdistystä?

Ota yhteyttä Metsästäjärekisteriin, puh. 029 431 2002 (ark 8-18), s-posti: metsastajarekisteri@innofactor.com.

Miksi minulla on väärä osoitetieto Oma riista -palvelun yhteystiedoissa?

Oletko tehnyt osoitteenmuutoksen postiin? Tiedot päivittyvät Oma riista -palveluun Metsästäjärekisteristä, johon ne tulevat Postin kautta. Jos Postilla on jo oikea osoitetieto, niin ota yhteyttä Metsästäjärekisteriin asian selvittämiseksi.

Mistä löydän sähköisen metsästyskortin Oma riista -mobiilisovelluksesta?

Sovelluksen vasemman yläkulman kolmesta viivasta (hirvenkuvan vierestä) avautuu valikko. Metsästyskortti on kohdassa ”Omat tiedot”.

oma-riista-ukk-mobiili-omat-tiedot

Käykö sähköinen metsästyskortti hakiessa ampuma-aselupia poliisilta?

Sähköinen metsästyskortti on yhtä pätevä kuin paperinenkin.

 

Lisää ohjeita löydät sivultamme http://riista.fi/riistahallinto/sahkoinen-asiointi/

Päivitetty 23.3.2016