Tänä keväänä alueelliset riistaneuvostot asettavat ensimmäistä kertaa valkohäntäpeuralle numeeriset hirvitalousaluekohtaiset tavoitteet. Alueelliset riistaneuvostot asettavat tavoitteet yhdeksi vuodeksi kuultuaan ensin riistanhoitoyhdistyksiä ja alueellisia sidosryhmiä. Huomioon otetaan kaikki peurakantoihin vaikuttavat tekijät, kuten liikenne, suurpedot sekä maa- ja metsätalousvahingot.
Riistanhoitoyhdistyksiltä kysyttiin jo viime keväänä harjoitusmielessä näkemyksiä tavoitteellisista peurakannoista alueillaan. Nyt näkemyksiä kysytään uudelleen, jotta rhyt saisivat uudelleen pohtia tavoitteitaan metsästyskauden 2021–2022 jäävälle kannalle.
Tavoitteet tulevat ohjaamaan verotussuunnittelua ja tulevan kauden metsästystä, ja niihin on koko hirvitalousalueella yhdessä pyrittävä. Lähtökohta tulee olemaan, että tiheän peurakannan alueella tavoitteet ovat hieman pienemmät kuin nykyinen kanta. Harvemman kannan alueella pyritään joko pitämään nykyinen kanta tai hieman kasvattamaan sitä. Koska tavoitteet asetetaan vain yhdeksi vuodeksi, ei tavoitteita voida asettaa kovin kauas nykyisestä kannasta suuntaan tai toiseen.
Tavoitteiden asetteluun liittyy vahvasti valkohäntäpeuran luvanvaraisuus. Pyyntilupaprosessin myötä niin riistakeskus, alueelliset riistaneuvostot kuin riistanhoitoyhdistyksetkin pystyvät ohjaamaan verotusta tehokkaasti. Tällöin metsästäjille tulee myös enemmän painetta käyttää myönnettyjä lupia. Lupien myöntämisestä metsästys ei ole ollut viime vuosina kiinni, sillä luvat on käytännössä myönnetty haettujen määrien mukaisesti. Suurimmat rajoitukset tulevat metsästysseurojen omista säännöistä.
Metsästysseurojen toiminnan tehostamiseksi on tuotettu esimerkiksi peurajahdin mallisäännöt, joilla koetetaan pureutua seurojen kenties vanhentuneisiin jäykkiin sääntöihin. Myös kanta-arviota kehitetään parhaillaan, jotta peurakannasta saataisiin tarkempaa tutkittua tietoa. Peurahavaintoja aletaan tulevalla kaudella kerätä jahdin aikana hirvihavaintojen keruun tapaan, mikä tuo lisätietoa erityisesti peurakannan rakenteesta. Kantatiedon parantuessa verotussuunnittelu ja tavoiteasettelu tarkentuvat, jolloin kannanhoito tulee tehostumaan. Tällä hetkellä Luonnonvarakeskuksen kanta-arviossa on melko paljon epävarmuuksia, joten lukuihin etenkin rhy-tasolla täytyy suhtautua varauksella.
Metsästysseurat ovat kuitenkin ensiarvoisessa asemassa peurakannan hoidossa. Ilman nykyisenlaista seurarakennetta ei peurakantaa pystyttäisi hoitamaan yhtä tehokkaasti. Jos pyyntiluvanvaraisuus poistettaisiin tai vaadittua 500 ha yhtenäistä vähimmäismaa-alaa rajusti pienennettäisiin, eivät seurat pystyisi toimimaan riittävän tehokkaasti. Metsästysseuroja todennäköisesti hajoaisi, sillä monelle tulisi houkutus perustaa oma ”peuraporukka” ja saada vuokrattua itselleen maita peurajahtia varten. Kun maanomistajat ja tällaiset pienet peuraporukat alkaisivat kilpaa ruokkimaan peuroja ammuttaviksi omille pienille palstoilleen, lisääntyisi peurojen ruokinta ja tätä kautta peurakannan tuotto entisestään. Houkutteluruokinta muuttuisi massiiviseksi ruokinnaksi, jotta peurat varmasti pysyisivät omalla puolella.
Luvan myöntäjän (riistakeskus) kannalta työmäärä kasvaisi moninkertaisesti, mikäli pyyntilupa-alueen vähimmäiskoon rajaa laskettaisiin. Jokainen pyyntilupahakemus on käsiteltävä yksitellen. Suurin työ saattaisi tulla aluetarkasteluista, sillä jokaisen hakemuksen alue on tarkastettava sirpaleiden ja muiden hakijoiden alueiden päällekkäisyyksien varalta. Jos uudet peuraporukat tai maanomistajat hakisivat 100 ha alueille lupia, jotka ovat saaneet pois toiselta seuralta, tulisi ainakin alkuun huomattava määrä epäselvyyksiä alueiden piirtämisessä lupahakemukseen ja tätä kautta valtava määrä päällekkäisyyksiä. Jokainen pienikin päällekkäisyys on selvitettävä molemmalta luvanhakijalta ja todistettava metsästysvuokrasopimuksella. Tähän taas eivät riistakeskuksen resurssit nykyisellään riittäisi. Tämä aika olisi myös pois kaikesta muusta tuesta, mitä riistakeskus tarjoaa mm. metsästysseuroille ja riistanhoitoyhdistyksille.
Antti Rinne
Hirvitalousaluesuunnittelija
Varsinais-Suomi & Satakunta